PRESS - Sterke wedstrijd van Boelens tot opgave

26/6/2007

BK Rally, Persberichten |

Na hun afwezigheid vorig jaar stonden Stéphane Boelens en Bjorn Degandt afgelopen weekend opnieuw aan de start 
van de Belgium Ypres Westhoek Rally. 
Zonder voorafgaandelijk testwerk met de nieuwe wagen hadden ze meteen het goede ritme te pakken om geleidelijk 
aan die onverhoopte Top 15 binnen te dringen.
 Op 6 proeven van het einde brak echter de versnellingsbak op de Mitsubishi met startnummer 31.
 Veel scheelde het niet of het GEKO-duo mocht nog voor de start inpakken. 
Bij de technische controle waren er problemen met de homologatie van de JDR-Mitsubishi Lancer Evo9. 
Uiteindelijk konden die opgelost worden, maar de testritten donderdagavond zagen Boelens en Degandt aan hun neus voorbijgaan.
 Zonder enige testkilometers gingen ze op de eerste proef van start, maar dat bleek hen niet te deren. 
Ze realiseerden meteen een prachtige 14de tijd algemeen, voor Snijers (Evo7), Scandola (Punto S2000), … 
De hele vrijdagavond zochten ze verder naar de meest efficiënte rijstijl met hun nieuwe strijdros. 
De GEKO-Mitsu sloot het vrijdaggedeelte uiteindelijk op een 16de plaats algemeen af, 
op een 20-tal seconden van Patrick Snijers en met dezelfde voorsprong op Bob Colsoul (Evo9).
“We zijn eigenlijk een beetje verrast”, glimlachte Boelens voor het slapen gaan.
 “Het was voor ons zoeken naar de juiste rijstijl met deze 4×4, waarmee we weinig ervaring hebben. 
Maar onze tijden waren meteen goed, waardoor we ons nu al tussen mooi volk bevinden.”
Met 3 opeenvolgende 12de tijden en een 14de tijd bij het begin van de 2de wedstrijddag, sprong Boelens van 16 naar 12 
in het algemeen klassement. Een meer dan degelijke prestatie, zeker in de wetenschap dat er niet fel aangevallen wordt.
Degandt legt uit: “Onze voornaamste doelstelling is om geen fouten te maken en zeker niet van de baan te gaan. 
We willen zoveel mogelijk leren en genieten van deze wedstrijd met een 4×4. 
In Ieper kom je sowieso heel ver als je regelmatig bent en alle valstrikken vermijdt. 
We hebben dus nog een zekere marge en dat is een fijne vaststelling, zeker als je ziet dat we nu al zo’n tijden neerzetten.”
Het mooie sprookje bleef jammer genoeg niet duren, want op 1 km van het einde van de eerste doortocht 
op de lange proef van Heuvelland (32 km) brak de versnellingsbak. 
Copiloot Bjorn moest zelfs de wagen over de finishlijn duwen. 
Desondanks realiseerden ze zo nog een 24ste tijd algemeen, wat opnieuw aantoont dat ze snel onderweg waren.
De GEKO-piloten begrepen meteen dat ze de servicezone niet meer zouden halen en dat de rally van Ieper er voor hen opzat.
 Een welverdiende rustperiode tijdens de zomermaanden kon meteen ingezet worden. 
Volgende afspraak is de Omloop van Vlaanderen in Roeselare op 8 en 9 september.